ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 3

IM. JANA III SOBIESKIEGO W SZCZYTNIE

Zespół Szkół nr 3 w Szczytnie

(+48) 89 624 28 18 | Jerzego Lanca 10, 12-100 Szczytno | zsnr3@loszczytno.edu.pl

Internat przy Zespole Szkół nr 3 w Szczytnie

(+48) 89 624 28 20 | Jerzego Lanca 10, 12-100 Szczytno | internat@loszczytno.edu.pl

Kierunek: Wilno, Troki (23-24 maja)

W ostatnim czasie klasy IE oraz IIF zawitały na Litwie!

Wyjazd zorganizowała Pani E. Weichhaus-Kończyk, opiekunka Szkolnego Koła Młodych Miłośników Kresów.

Zaraz po przyjeździe do Wilna spotkaliśmy się z Panią przewodnik, po czym wyruszyliśmy na zwiedzanie. Pierwszym punktem wycieczki był zapierający dech w piersiach Kościół Św. Piotra i Pawła na Antokolu. Barokowy wystrój wnętrza świątyni zachwycił rzeźbami i ornamentami ze stiuku. Wszystkie elementy budowli składały się w jedno piękne arcydzieło.

Następnie odwiedziliśmy nekropolię Na Rossie, która przedstawia zwiedzającym dawne różnice społeczne: wyżej znajdują się piękne, bogate groby, natomiast niżej chowano ludzi biedniejszych, dlatego ich mogiły są skromniejsze. Sądzę, że na wielu osobach zrobił wrażenie Anioł Śmierci. Być może niektórzy skojarzyli Pomnik Joachima Lelewela z ,,Kordianem” J. Słowackiego.

Przeszliśmy przez Ostrą Bramę i obejrzeliśmy piękny obraz Matki Boskiej Ostrobramskiej (,,Pan Tadeusz” A. Mickiewicza). Poza tym odwiedziliśmy Cerkiew Św. Ducha, którego klimat mógł być wywołany zapachem kadzideł i zielono-czerwoną kolorystyką wnętrza. Zobaczyliśmy też Kościół Św. Anny, lecz tylko z zewnątrz. Na dodatek dowiedzieliśmy się, w których kamienicach mieszkali Adam Mickiewicz i Juliusz Słowacki. Super było zobaczyć domy obu autorów utworów, które tak dobrze znamy.

Następnego dnia ruszyliśmy w dalszą drogę– odwiedziliśmy Bazylikę Archikatedralną św. Stanisława Biskupa i Św. Władysława (miejsce związane z potajemnym ślubem Zygmunta Augusta i Barbary Radziwiłłówny, tutaj też pochowanej). Świątynia zaimponowała mi zarówno rozmiarem jak i wnętrzem– samo stanie przy filarze na zewnątrz nasuwało mi jedno pytanie: jakim cudem człowiek zbudował coś tak pięknego i ogromnego?

Chociaż słońce nam dokuczało, wspięliśmy się na Wzgórze Giedymina. Warto było, gdyż panorama Wilna wynagrodziła wysiłek marszu pod górę.

Nasza podróż przeniosła się do Trok, siedziby Karaimów – grupy etnicznej i religijnej. Obejrzeliśmy ich kolorowe domy i zjedliśmy tradycyjną potrawę– kibiny. Mieliśmy też okazję zobaczyć położony na jeziorze Galwe zamek. Jest to rekonstrukcja budowli z XIV-XV wieku, związanej z wielkim księciem litewskim Kiejstutem (,,Konrad Wallenrod” A. Mickiewicza) i jego synem Witoldem.

Potem wyruszyliśmy w drogę powrotną do Szczytna.